Let op, website is op dit moment onder constructie.
Op 1 Mei 2024 gaat de website online.

 

Van “eenvrouwszaak” naar een Fabryk vol

Waar 5 jaar geleden mijn reis als ondernemer begon in mijn eentje, werken we nu met 11 medewerkers in en aan het bedrijf.  Hoe pak je dat aan? Ervaring met leidinggeven aan een team had ik al. Voor dat ik startte met mijn eigen bedrijf heb ik gewerkt in de mooiste modezaak van Friesland. Modehuis Boersma is voor mij de start geweest waarin ik mezelf mocht ontwikkelen en ontplooien op de werkvloer, maar ook als leidinggevende. 

Gaandeweg ontwikkel je het zelfvertrouwen om te vertrouwen op je team, mijn stijl is dan ook meer die van coach dan die van vinger zwaaiende manager. Binnen Fabryk heeft iedereen zijn eigen taken en verantwoordelijkheden, en zijn de medewerkers gespecialiseerd in ieder hun eigen werkzaamheden. Van magazijn en logistiek tot marketing en administratie. Wat ik belangrijk vind is dat iedereen zijn eigen rol heeft binnen het bedrijf, zowel zakelijk maar ook in de privésfeer.  Het is gemakkelijk om een vacature uit te zetten en degene met de beste kwalificaties aan te nemen als nieuwe collega. Toch heb ik het anders aangepakt!

De waslijn vol met geometrische figuren

Toen ik net startte kwam ik al snel handen te kort, als eenpitter komt alles op jouw bordje te liggen. ’s Morgens deed ik de mails en het schuren en waxen van de producten, ’s middags was het tijd voor inpakken en verzenden. Iedere dag was het een race tegen de klok om de bestellingen bij een PostNL punt te krijgen. Het voordeel van alles zelf doen is dat je alle ins en outs van je product kent. Natuurlijk hadden we nog niet zo’n uitgebreid assortiment als nu, maar als enige werknemer had ik er mijn handen vol aan.  In de zomermaanden werd ons terras omgetoverd tot outdoor werkplaats.

De geometrische dieren waar we onze bekendheid mee hebben verworven hingen te drogen aan de waslijn in de tuin. Het zag er allemaal nogal amateuristisch uit, dus het werd tijd voor de volgende stap. De garage werd omgebouwd naar Fabryk schuur. Samen met Sytze en zijn vader hebben we er een paar meter bij aangetrokken, zo kon ik ook in de winter en als het regende werken. Zo trots al een pauw was ik op de Fabryk schuur (tje).

Zo enthousiast als ik was besloot ik ook om workshops te gaan organiseren. We hebben hele gezellige avonden beleefd in de schuur, van bloemschikken tot het beschilderen van takken in boho-style. Zelfs vrijgezellenfeesten en vriendinnengroepen wisten de weg naar Makkinga te vinden. En met regen? Geen probleem, dan zetten we er een tent bij op! In de weken voor kerst hebben zelfs een kerstmarkt georganiseerd, samen met de lokale bloemist toverden we de schuur en de oprit om tot kerststalletje, inclusief geitjes en een ezel.

Blog_Foto_Fabryk_Design_Vlog_Rondleiding_Atelier_Kantoor_Workshop

Werken met mensen, niet met personeel

Pfoe, druk was het wel, de hele dag in de weer met de producten en tussendoor de administratie en beheer van de website. ’s Avonds snel een hap eten en dan alles weer klaarzetten voor de workshops. Dit ging zo niet langer, ik kon het niet langer aan in mijn eentje en de hulp van Sytze. Ondertussen was ik nog aan het uitvogelen welke producten ik nu echt leuk vond om te maken en te verkopen en bedacht dat ik ook nog wel iets in de evenementen styling wilde doen. Help! Ik heb hulp nodig! Maar hoe ga je als beginnend bedrijf een werknemer in de arm nemen? Laat staat financieren? Iedere euro winst werd terug gestopt in het bedrijf.

Misschien waren er andere manieren om toch mensen aan Fabryk te binden. Al vanaf het begin heb ik de wens gehad om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten meedraaien, en met een diploma SPW op zak had ik al de nodige ervaring. Maar first things first, ik besloot me aan te melden bij SBB, met deze erkenning mag je studenten stage laten lopen in je bedrijf. Een delegatie van de SBB kwam langs om Fabryk Design te onderzoeken, met het nodige kunst en vliegwerk wist ik de erkenning te bemachtigen en mocht ik me inschrijven op de stagemarkt. In diezelfde periode klopte een oud-collega bij mij aan, door fysieke problemen kon ze niet langer werken in haar huidige functie, of ze misschien bij mij mocht re-integreren. Ook hielp Lutina steeds vaker mee, Lutina was eerst mijn hulp in de huishouding maar steeds vaker deed ik een beroep op haar om mee te helpen met het klaar maken van de bestellingen. Niet lang daarna klopte ook de eerste student bij ons aan, en zo zaten we ineens ’s ochtends met 4 personen aan de keukentafel!

Een beroep doen op freelancers

Ik kreeg al snel in de gaten dat ik de juiste mensen om mee heen moest verzamelen om verder te komen. Je kunt in heel veel dingen goed zijn, maar je kunt niet overal de expert in zijn. Ik liep er tegenaan dat ik bijvoorbeeld zelf een website kon bouwen, maar dat ik er ook heel veel tijd mee uit zou sparen als ik dit ging uitbesteden. En zo liep ik Suzan tegen het lijf, ze kocht via Facebook een geometrische stier bij mij voor haar man. Toen ze deze kwam ophalen raakten we aan de praat en vertelde ze dat ze websitebouwer was en onlangs haar eigen bedrijf was begonnen.

Dit moest gewoon zo zijn, 6 weken later werd de site opgeleverd. Hetzelfde geldt voor fotografie, je kunt met je telefoon prima foto’s maken, maar als je echt iets moois wilt is investeren in een fotograaf geen overbodige luxe. Ik klopte aan bij Nadine de Ruiter, ik kende haar van haar trouwreportages en haal stijl en sfeer van fotograferen sprak mij aan. Mega spannend vond ik onze eerste ontmoeting, een pro in haar vak bij mij aan de keukentafel. Inmiddels is zij al vanaf het begin de vaste huisfotograaf van Fabryk.  Door de jaren heen heb ik een geweldig team van vaste freelancers opgebouwd die ons op regelmatige basis helpen bij het door ontwikkelen van onze bedrijven.

fabryk-design-eettafel-samenwerken-hervad-media-suzan-graafstra-herman-ockhuizen
Productontwerp en productie

Iedere keer weten ze me opnieuw te verbazen, de designers van Fabryk. Om in de kijker te blijven van de consument en winkels is het van belang om meerdere keren per jaar met een nieuwe collectie te komen ook al zijn onze producten duurzaam en tijdloos. Het design van de Schotse hooglander is hier een mooi voorbeeld van. Al in 2017 is dit design bedacht en getekend. Al onze ontwerpen beginnen met een ruwe schets met pen en papier. Daarna worden de ontwerpen omgezet naar een digitaal bestand en begint het finetunen, een aanpassing hier, een kleine correctie daar. Pas als we tevreden zijn gaan we het design frezen en wordt het nogmaals aan een strenge inspectie onderworpen. Daarna wordt het circus van fotografie, productomschrijvingen en social media opgetuigd.

Van begin tot eind duurt een collectieontwerp circa 3 tot 4 maanden. Het uitzoeken van foto’s, alles plaatsen op de websites en de verkoop aan winkels kan dan beginnen. We werken dus altijd al meer dan een half jaar vooruit. Zo kunnen we onze producten laten zien op beurzen in binnen en buitenland.  Om nog even terug te komen op de Schotse hooglander, wist je dat de inspiratie hiervan vlak bij onze Fabryk ligt? Scottie, zoals we hem liefkozend noemen loopt namelijk op de heide van Oldeberkoop.

 

In mijn volgende blog ga ik dieper in op FBRK-Werkt, waarom we het zo belangrijk vinden om deelnemers met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te bieden binnen de veilige muren van Fabryk Design.