“Expert in chaos”
Ik mag mezelf inmiddels een expert noemen, of zoals mijn collega het omschrijft; een chaotische duizendpoot. Overal briefjes en lijstjes, en heb ik geen papier voorhanden dan is een snelle memo op mijn handpalm ook nog een optie.
Een goede planner ben ik nooit geweest, een agenda had ik niet en bewaarde alles in mijn hoofd. Ik trok wel ergens een denkbeeldig laatje open stopte het erin, en vergat het niet meer. Dat lukte me de laatste jaren sowieso al niet meer dus daar moet nu maar eens verandering in komen.
Deze week neem ik een “work-ocation” We zitten midden in een verhuizing, en de afgelopen maanden heb ik best heel hard gewerkt. Dus even een adempauze, en orde op zaken stellen. Een van mijn to do’s is om nu eens echt goed te leren plannen en niet meer alles op het laatste moment te doen. Vast voor velen herkenbaar! Maar langzamerhand begint het me wel een beetje op te breken, druk op het werk, druk thuis en druk in je hoofd…. En dat terwijl ik net een artikel las dat mensen die altijd roepen dat ze “druk druk druk” zijn, sukkels zijn.
Ik zag ooit tijdens een training een college van Mark Tichelaar. Ik was al onder de indruk van hem, want het is een gevalletje beauty and brains. Hij vertelde in rap tempo wat er de afgelopen jaren allemaal veranderd is.
Sinds 1980 is de hoeveelheid informatie dat op ons afkomt vervijfvoudigd.
Het lezen van beeldschermen verlaagt de productiviteit met 30%.
We verliezen 2.1 uur per dag door een gebrek aan concentratie.
Mark vertelde over topsporters meestal worden ze bestempeld als arrogant. Omdat ze maar één doel hebben. Het bereiken van de top, een aanloop naar een WK of een finale. Zij focussen zich maar op een ding; trainen, eten, slapen en hun mindset. Er is geen ruimte voor nog 101 andere taken, zoals wij ondernemers dat hebben. Een flinke eye-opener, en dus werk aan de winkel.
Als je wisselt bent je af!
Hoe vaak gebeurt het je wel niet, je bent net lekker aan het werk of je collega staat aan je bureau. Je krijgt ondertussen nog 3 telefoontjes en appjes in verschillende whatsapp groepen. In je rechterooghoek zie je inkomende mail binnen stromen. De flow waar je net lekker in zat is weg, je moet je opnieuw minstens 8 minuten concentreren om er weer in te komen. De eerste tip die ik echt ten harte ga nemen is: Als je wisselt ben je af! Hoe lang je je echt kunt concentreren op een taak verschilt natuurlijk per persoon.
Not so easy peasy
Ik vertel dit nu easy peasy, maar god was is dit lastig. Ik wil niet langer die sukkel zijn die altijd druk druk druk is. En ook altijd het gevoel heeft dat het werk nooit af is. (oke, het werk is ook nooit af) maar ik ben er ook wel een kei in om altijd nog even dat schepje erboven op te doen.
Time management
Dat time management ook afstand nemen is, is nieuw voor me. Ik heb of inmiddels had altijd het gevoel dat ik op kantoor moet zijn. 40 uur in de week, (plus de avonden en de weekenden) Ik moet er zijn voor mijn personeel en onze klanten. Als ik maar hard genoeg werk dan geef ik het goede voorbeeld. Maar om tot nieuwe ideeën en inzichten te komen is het ook heel goed om bewust “lummeltijd” in te plannen. Misschien herken je het wel, je bent met heel iets anders bezig en ineens krijg je een grandioos idee wat te maken heeft met je werk. Of ineens weet je hoe je het moet aanpakken met dat project waar je al een tijdje op niet verder mee komt. En dat is precies wat ik aan het doen ben tijdens mijn “work-ocation” Ik ben even niet op kantoor, maar werk vanuit ons nieuwe huis. Met uitzicht over besneeuwde weilanden en bos. Ik ga ’s middags heerlijk met de honden erop uit en heb deze week al bijna 20 km gewandeld. Ik kom weer toe aan het schrijven van een blog, (bij deze dus) en slaap ineens ook een stuk beter. Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden, even een korte work-ocation voor een frisse blik op je werkzaamheden.
In de afgelopen 5 dagen heb ik in ieder geval geprobeerd om wat beter met het begrip “tijd” om te gaan. Lukt het vandaag niet, dan pak ik het morgen wel weer op. In plaats van een grote berg met werk te zien, maak ik nu kleine stapeltjes. Dat is ten eerste al makkelijk te visualiseren, en het werkt en streept makkelijker weg. Het klinkt zo simpel om je tijd efficiënt te besteden, maar het is echt een zoektocht naar wat werkt voor jou!
Voor nu zit mijn concentratietijd erop, want ook het schrijven van een blog kost veel concentratie. Ga nu eens niet in je pauzetijd tig apps beantwoorden of je mail lezen. Hiermee krijgen je hersenen nog steeds geen rust. Ga het liefst iets doen waarbij je niet teveel hoeft na te denken!
Vind je het net als mij een interessant onderwerp dan raad ik je aan om eens te googelen op Mark Tichelaar en zijn boek te bestellen!
Liefs Esther