Let op website is onder constructie! Het is momenteel niet mogelijk om een bestelling te plaatsen.  Er volgt snel een UPDATE

 

De haring, de Schotse hooglander en de kolibrie: het zijn de geometrische, uit hout gefreesde dieren waarmee Fabryk Design uit Donkerbroek naam verwierf. De designs van Esther Veenstra zijn enorm populair in trendy interieurs.

Te midden van alle grote nationale en internationale merken maakte het het lifestylelabel Fabryk Design, van Esther Veenstra, vorig jaar haar debuut op de befaamde vtwonen&design beurs. ,,Dat het zo’n vlucht zou nemen, dat had ik nooit durven dromen’’, blikt Esther terug. Afgelopen juli vierde ze het vierjarig bestaan van haar bedrijf. Waar het allemaal begon vanuit een kantoortje thuis, met de garage als voorraadruimte, zit Fabryk Design nu sinds twee jaar gevestigd in – hoe toepasselijk – de voormalige melkfabriek in Donkerbroek. En in die twee jaren is die locatie óók al te klein gebleken, want een uitbreiding met een tweede (werk)loods en een creatief atelier is inmiddels een feit. Fabryk Design heeft de wind in de zeilen.

In menig modern Instagram-interieur, prijken ze aan de wand: de geometrische dieren van Fabryk. Het huidige aanbod bestaat ondertussen uit veel meer dan alleen wanddecoratie. Ook woonaccessoires, stationary, cadeau-artikelen, lampen, sierkussens, een tuincollectie, een kidscollectie (Fabryk Junior) en maatwerk meubels behoren tot het assortiment. Allen met de handtekening van Fabryk: modern, eigentijds en speels.

Het was echter een op maat gemaakt bankje dat de start van Esthers creatieve onderneming betekende. ,,Het begon allemaal met het ‘Fabryk bankje’. Ik vroeg mijn man Sytze, die destijds bij een bouwbedrijf werkte, om een houten bankje met metalen onderstel voor me te maken. Ik deelde er een foto van op Facebook en al snel regende het vragen met waar het bankje te koop was. Daar zagen we handel in en zo begon het balletje te rollen.’’

Ervaring in de retail had ze al. ,,Ik werkte destijds bij Modehuis Boersma in Wolvega als bedrijfsleider. Dat vond ik ontzettend leuk, maar toen ik 30 werd dacht ik wel: is dit het? Het begon te kriebelen, ik wilde wat anders, iets waar ik mijn creativiteit in kwijt kon.’’ Na een half jaar te hebben gepionierd naast haar fulltime werk, besloot ze haar vaste baan op te zeggen om zich volledig te kunnen focussen op haar droom: een eigen creatieve onderneming. ,,Doodeng vond ik dat, je geeft toch een deel vastigheid op. Maar het is de beste beslissing ooit geweest. Ik geloof er heilig in dat als je echt iets wilt, het gaat lukken.’’

Inmiddels runt ze Fabryk Design – de naam is een samenstelling: Fa staat voor familie, Bryk betekent scheef in het Fries – samen met negentien werknemers, van stagiaires tot aan vaste krachten. Zo’n tachtig orders per week gaan eruit, waarvan de originals (de Schotse hooglander, de kolibrie en de haring) en de muurcirkels de best lopende artikelen zijn. Behalve via de eigen webshop worden de Fabryk-items verkocht door zo’n 42 verkooppunten in Nederland en België. In het Noorden zijn dat winkels als Sellini Wonen in Joure, Cocoon in Akkrum , Tuindorado in Drachten en Kadohut in Winschoten.

Ieder product wordt met de hand gemaakt. ,,Van tekentafel naar freesmachine tot aan het inpakken. Ik wil beslist geen massaproductie’’, benadrukt Esther. ,,Daarnaast werken we zoveel mogelijk duurzaam. We gebruiken gerecycled materiaal van lokale bedrijven. Ook met het oog op transport doen we alle samenwerkingen met ondernemers binnen een straal van 40 à 50 kilometer. Er is lokaal zoveel moois te verkrijgen. Het draait allemaal om korte lijntjes.’’

Inspiratie voor de collecties haalt het team uit trends, tijdschriften, (inter)nationale beurzen, woonprogramma’s. ,,We werken samen met twee vaste vormgevers en freelance designers.’’ Fabryk speelt in op de seizoenen en feestdagen, maar ook op de actualiteiten. ,,Toen het nieuws kwam over de bosbranden in Australië, hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn met een plan gekomen om geld in te zamelen. We hebben een koala en kangoeroe op de markt gebracht, waarvan we een deel van de opbrengst hebben gedoneerd aan het goede doel.’’

Maatschappelijke zijtak

Het lifestylelabel heeft sinds een half jaar ook een maatschappelijke zijtak, een langgekoesterde droom van Esther. Met FRBK-Werkt! geeft ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans om mee te draaien in het bedrijf. Een persoonlijke ervaring leidde tot dat idee. ,,Sytze heeft twaalf jaar geleden een zwaar ongeluk gehad. Van het dak gevallen, 8 meter naar beneden. Hij brak zijn rug en had ernstig hoofdletsel. Hij lag drie weken in coma, maar heeft gelukkig geen zwaar blijvend hersenletsel aan het ongeluk overgehouden. Hij heeft veel geluk gehad, beseften we. Het had ook heel anders kunnen aflopen. Daarom leek het ons mooi om iets te betekenen voor mensen die een beperking hebben.’’

,,Van fysiek bezig zijn, van werken, daar groei je óók van’’, zegt Esther. ,,Dat is dan ook de insteek van FBRK-Werkt!. Ons doel is om mensen uit te dagen, te ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. Uiteraard wel in hun eigen tempo.’’

Het bedrijf biedt hiermee ruimte aan drie doelgroepen. ,,Deelnemers in de dagbesteding, met veelal een verstandelijke beperking, trainen we in het ontwikkelen van werknemersvaardigheden. Zo leren zij stapje voor stapje zoveel mogelijk zelfstandig taken uit te voeren, afgestemd op hun eigen interesses. De talentbesteding is voor deelnemers die een normaal verstandelijk niveau hebben, maar door ziekte, psychische kwetsbaarheid of lichamelijke beperkingen geen regulier werk kunnen doen. Bij ons maken en voelen zij zich toch nuttig, doordat het arbeidsproces gericht is op hun eigen kunnen. En dan is er nog het re-integratietraject, bedoeld voor deelnemers die weer richting regulier werk en/of scholing willen gaan werken.’’

Esther benadrukt: ,,Het is geen niveau knutselen in onze dagbesteding. Ze horen écht bij het team, net als ieder ander. We werken met zijn alleen aan één doel en dat is toffe producten maken.’’

Leven als ondernemer

Op Instagram weten interieurliefhebbers het merk goed te vinden, getuige het grote aantal schare volgers. ,,Vanaf dag één zijn we daarop actief. Mensen zitten op Instagram voor inspiratie. Die bieden we door aan de hand van sfeerfoto’s te laten zien hoe je onze producten kunt stylen.’’ Inspirerend zijn ook de korte, persoonlijke verhaaltjes van Esther op het account en de blogs op de website waarin ze een uniek inkijkje geeft in haar leven als ondernemer. ,,Ik hoop vrouwen te kunnen inspireren en een voorbeeld voor ze te zijn. Ondernemen is voor mij tot nu toe een toffe reis geweest. Ik ben ambitieus en positief ingesteld, maar ik heb ook veel valkuilen gekend. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.’’ Haar motto? ,,Wees niet bang om op je bek te gaan.’’

Next step

De ambitieuze ondernemer zit vol toekomstplannen. ,,FBRK-Werkt! verder door ontwikkelen, maar ook een eigen Fabryk Store is een. Dat moet een leuke hotspot worden hier in het Noorden. Ik heb nog zoveel dromen. Hoe gaaf zou het zijn als onze producten te zien zijn in woonprogramma’s op tv? Verder zou ik nog graag een collectie willen maken met een bekende designer, landelijk meer bekend worden.’’ Het debuut op de vtwonen&design beurs vorig jaar was een goede stap in de richting. ,,Dat wij als relatief klein label uit het Noorden tussen al die grote merken stonden, dat was wel echt een mijlpaal. Waar we nu staan, daar hebben we echt knetterhard voor gewerkt!’’