Let op website is onder constructie! Het is momenteel niet mogelijk om een bestelling te plaatsen.  Er volgt snel een UPDATE

Al starend naar mijn computerscherm kreeg ik een spontane ingeving, ik verlang naar de Waddeneilanden. Er even tussenuit, de spanning van de afgelopen weken achterlaten op het eiland en met een volle batterij weer terug naar de vaste wal. Ik checkte het weerbericht voor het komende weekend en voor de zekerheid ook nog een keer onze gezamenlijke agenda’s. Mijn hart maakte een klein sprongetje bij het idee dat we zomaar dit weekend wel eens op Schiermonnikoog konden vertoeven!

Zullen we het gewoon doen? Corona of niet, ik snak naar een weekend rust met mijn liefdes. De kinderen hebben het ook verdiend, ze slaan zich zo goed door de corona periode heen en dan hebben ze ook nog eens twee ouders die ontzettend veel werken. In eerste instantie voelde ik me toch een beetje schuldig, is het wel verstandig? Kunnen we het wel maken om nu naar een eiland te gaan terwijl het corona virus nog steeds actief is. Is er überhaupt iets open? Een snelle check op internet bevestigd waar ik stiekem op hoopte, Schiermonnikoog verwelkomt graag haar toeristen.

Alleen al bij het idee dat we vrijdag misschien de zon tegemoet zouden varen maakte me gelukkig. We doen het gewoon, we hebben het verdiend en het is ook nog eens onze 10e trouwdag en moederdag.

Ik bel naar onze favoriete appartementen complex, Boersma’s appartementen of ze nog een plekje hebben voor vier personen en een hond. Pip is hier van harte welkom en dat is wel een pre als we als gezin een weekend weggaan. Daarnaast is Boersma’s appartementen midden in het centrum gevestigd en met een beetje geluk heb je uitzicht op het parkje. Met een eigen terrasje kun je lekker buiten in het zonnetje ontbijten en ’s avonds nog een wijntje drinken. Ik besluit meteen te boeken en de voorpret kan beginnen! Ik bel Sytze om ook hem op de hoogte te stellen van ons verassingsweekendje, ook hij is enthousiast en ook wel toe aan wat rust. De kinderen waren toevallig bij mij op de fabryk en ik kon de verassing niet langer voor me houden, het gevolg? Ze sprongen een gat in de lucht! Oh yes mam! De rest van de dag waren ze super lief en zowaar bereidt om wat klusjes voor me uit te voeren 😉

Off we go! Omdat er maar twee boten per dag uitvaren kunnen we pas om half vier aan boord. Toch gaan we al lekker vroeg op pad om verzekerd te zijn van een ticket. Online reserveren was geen mogelijkheid ivm het coronavirus. Omdat we echt de overtocht willen maken en niet het risico wilden lopen om de boot te missen stonden we om kwart over twee al in de rij voor een bootkaartje. Het is niet druk met toeristen, maar toch zijn er best veel gezinnen die waarschijnlijk dezelfde gedachte als ons hebben gehad. Omdat we nog best een poos moesten wachten besluiten Elise en ik lopend naar de haven van Lauwersoog te gaan. We kletsen gezellig en genieten van de zon en de boten in de haven. Om de mini-vakantie goed te beginnen nemen we verse kibbeling mee terug naar Sytze en Brent die onze koffers bewaakten. Lekker kneuterig, zittend op onze koffers genieten we van lands beste kibbeling. Eenmaal aan boord was het wel een gekke gewaarwording. Alle zitplaatsen zijn afgeschermd met plexiglas schermen en ook kun je geen gebruik maken van de catering.

Eenmaal op het eiland pakken we een taxi naar het appartement, normaal gaan we met de bus maar hiervoor moest je dus wel online een ticket bestellen. En tja, hier had ik echt geen moment bij stil gestaan!

Eenmaal aangekomen bij het appartement merk ik pas hoe moe ik eigenlijk ben. De afgelopen weken hebben veel van ons gevergd, niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk heeft het veel energie gekost. Voordat de buurtsuper zijn deuren sluit halen we nog snel het hoognodige voor de eerste avond en het ontbijt voor de volgende ochtend.

De kinderen willen het liefst direct naar de zee, maar wij “oudjes” willen eerst even bijkomen. We drinken en borrel en proosten op het weekend wat voor ons ligt. Als we dan eenmaal gesetteld zijn en ook pip haar plekje heeft gevonden gaan we bepakt en bezakt richting de kust. We hebben fietsen gehuurd bij Soepboer fietsverhuur en Pip heeft een super-de-luxe bakfiets waarin we haar de komende dagen vervoeren.

Zodra ik de wind weer door mijn haren voel is dat een gevoel van thuiskomen. Al van jongs af aan is Schier naast Vlieland mijn favoriete eiland. Eenmaal aangekomen bij het badstrand en ik twee uitgelaten kinderen en een hond voor me uit zie rennen dan overvalt me een gevoel van liefde en ook een beetje weemoed. Alles is zo groots en weids, zover je kunt kijken zie je alleen maar water en strand. Omdat wij praktische de enigen zijn op dit deel van het strand is dat gevoel heel intens. Alles waar ik van hou en waar ik voor leef heb ik bij me.

Brent en Elise wagen het erop, de golven zijn te aantrekkelijk om er niet even helemaal in te gaan. Gillend van de kou en plezier vermaken ze zich een hele poos tot dat het echt tijd wordt om terug te gaan naar het huisje. Onderweg halen we nog een ambachtelijk ijsje bij Ambrosijn want dit hoort natuurlijk bij een mini vakantie. Die avond liggen we allemaal al voor tien uur in ons bed. Moe en uitgeteld van de zeelucht. Sytze is binnen no time vertrokken, ik schrijf nog wat in een van mijn notitieboekjes die ik altijd bij heb. Het slaapkamer raam staat open en ik hoor het ruisen van de zee. Dit is een geluid wat je alleen ‘s avonds hoort als het windstil is. Het is heerlijk rustgevend en het duurt dan ook niet lang voordat ook ik vertrokken ben.

Het stond al langer op mijn verlanglijstje, ik wilde heel graag een collectie ontwerpen met als thema de Waddeneilanden. Al een paar maanden werkten we hier aan maar door de coronacrisis die ineens in alle hevigheid los barstte had het tijdelijk minder prioriteit gekregen. Maar nu we zelf op het eiland waren kwam ook de wens weer terug om nu eindelijk deze collectie af te maken en het de credits te geven die het verdient.

En waar doe je nu meer of beter inspiratie op dan op het eiland zelf? Op zaterdagochtend hebben Elise en ik zin om de winkeltjes te bezoeken. Nooit neem ik meer de tijd om lekker op mijn gemakje naar een stad te gaan voor een dagje shoppen. Deze morgen nemen we er wel de tijd voor! Het is toch nog te fris om naar het strand te gaan en we hebben de hele dag nog voor ons.

We beginnen bij ’T Wente, een lifestyle winkel met diverse merken in het midden en hogere segment. Hier kies ik een mooie ketting uit die ik van de kinderen krijg voor en met moederdag. Zelf koop ik er een bijpassende ring bij van het merk Qoss. Het is een bijzondere ring met deels zilver en deels leer en een mooie blauwe steen. Deze past heel goed bij de ketting van het zelfde merk.

Daarna gaan we door naar “Kleur aan Zee” een lifestyle en modewinkel met bekende en minder bekende merken. Je wordt hier heel hebberig door alle mooie producten en de sfeer die de winkel uitademt. Als je net als mij houdt van “hippie-chic” dan ben je hier zeker aan het juiste adres. Hier koop ik twee nieuwe setjes voor de zomer een aantal bandana’s voor in mijn haar. Omdat ik al weken niet naar de kapper kan en een mega uitgroei heb is dit de ideale oplossing. Daarnaast staat het ook nog eens lekker zomers en fris.

Niet alle winkeltjes waren open, dus we besluiten om weer terug te gaan naar het appartement voor een lunch en daarna een flinke fietstocht met als uiteindelijke doel de zee. Het is mijn lijf die me al een hele poos tegenwerkt, de fibromyalgie die een paar jaar geleden is geconstateerd speelt de laatste maanden in alle hevigheid op. Daarom fiets ik op een elektrische fiets, dit is zo heerlijk en geeft je het gevoel van vrijheid en nooit meer tegenwind!

Een tas met wat lekkers mee en een goed boek, wie doet je wat op het wad. Omdat de wind aan zee vandaag behoorlijk krachtig is besluiten we om naar het meertje te gaan. De Berkenplas ligt verscholen tussen de bomen en heeft in het midden van het water een klein eilandje. De kinderen en ook de hond genieten hier met volle teugen. Ondertussen werk ik nog wat ideeen uit voor onze waddencollectie. Zo wil ik heel graag de contouren en de straten van de eilanden printen op dibond. Zo heb je je favoriete eiland altijd dichtbij. De eilanden zijn los van elkaar te bestellen maar ook als set van alle waddeneilanden.

Naast deze collectie werken we ook aan geometrische vuurtorens die zo kenmerkend zijn voor de eilanden. Ze zijn ook nog eens allemaal heel verschillend van elkaar en zijn ontzettend karakteristiek. Wist je dat de vuurtoren van Vlieland de allerkleinste is en ook wel de Rode Kabouter wordt genoemd? Schiermonnikoog heeft maar liefst twee vuurtorens waarvan er nog een in werking is. Namelijk de rode vuurtoren. De witte vuurtoren staat in het dorp en heeft nog lang dienst gedaan als watertoren. Nu wordt deze toren alleen nog gebruikt als zendermast.

We bestellen deze prachtige zaterdagavond ons avondeten bij Vrouwe Jakoba, een catering annex winkel met delicatessen. Het eten is verassend goed en we smullen enorm. Sytze ging voor vlees en ik koos een mix met visgerechten. Er was meer dan we op konden en dat terwijl wij echt wel goede eters zijn. Na het diner besloten de kinderen om ons toetje wederom te halen bij de ijssalon. Ach, het is vakantie vooruit maar weer. We maken nog een lange avondwandeling door het dorp en via het strand weer terug. We kijken ‘s avonds met elkaar en met roodverkleurde koppies All you need is Love. De waddenlucht doet ons, en ook Pip goed. Pip ligt snurkend op haar kleedje, ook voor haar is een weekend Schiermonnikoog intensief en vermoeiend!

Zondagochtend is het eerst nog prachtig weer, maar het duurt niet lang of de lucht betrekt en de wind trekt aan. Als we nog willen, dan moeten we nu gaan fietsen! Al fietsend langs de dijk is de tegenwind enorm, ik heb er op mijn elektrische fiets weinig last van maar Sytze en de kinderen puffen en steunen. Ondanks de wind is het landschap betoverend mooi, we zien vogels en kuikens en een groep scholeksters vliegt vrolijk een stukje met ons op. Nog voor een laatste keer dit weekend fietsen we naar de zee, een grote groep kitesurfers profiteren van de wind en vliegen metershoog door de lucht. We genieten van de surfers en de harde wind! Dit is letterlijk uitwaaien!

Het is tijd om onze spullen in te pakken en weer naar huis te gaan, even komt het in me op om nog een nachtje bij te boeken. Het is zo heerlijk hier en ik ben er nog niet klaar mee. Helaas laat onze agenda het niet toe en ook de kinderen moeten de volgende dag weer naar school.

Schier bewijst dat ook in coronatijd het goed vertoeven is op het eiland. Het is jammer dat de terrassen niet geopend zijn, maar de lokale horeca doet er alles aan om het haar gasten naar hun zin te maken. Eenmaal weer op de boot richting vaste wal zijn we moe maar zeker ook voldaan. We verheugen ons alweer op een volgende ontmoeting met dit prachtige eiland.