Een deuk opgelopen.
Na een aantal jaren praktijkbegeleider te zijn, schrik ik er toch elke keer weer van wanneer een student zijn of haar verhaal verteld over een negatieve ervaring van een vorig stageadres. Inmiddels heb ik beschadigde studenten binnen zien komen die een deuk hebben opgelopen. Minder zelfvertrouwen, onzeker en zich niet serieus genomen voelen. Pesterijen, valse beschuldigingen en als sloofje behandeld, zijn inmiddels de revue gepasseerd. Nu wil ik niet zeggen dat de Fabryk het walhalla is. Ook hier lopen stages niet goed en zijn soms niet meer bij te sturen dat we afscheid van elkaar moeten nemen.
Echt meedoen in de Fabryk
Bij de Fabryk doet iedereen voor het echt mee. Dat betekend dat de producten die de studenten ontwerpen en maken van serieuze feedback voorzien worden. Als bedrijf kijken wij of een product zo goed is of kan worden om een echt product van Fabryk Design te worden. Het product wordt dan op de website geplaatst en doet dus voor het echt mee. Om ontwerpen en producten zover te laten komen worden ze in verschillende fases voorzien van serieuze feedback. Met die feedback moet je leren omgaan en wij proberen dit zo goed mogelijk te begeleiden. Wij proberen te laten inzien dat, wanneer een ontwerp of product niet goed genoeg is, dat dit niet betekend dat de student niet goed genoeg is, of zelfs dat het product niet goed is. Het product kan prima zijn, alleen niet passend voor Fabryk.
“Help! Mijn product is goed”
Maar ook als een product wel goed genoeg is, proberen we de student de juiste handvaten mee te geven. Studenten beginnen vaak te twijfelen: “heb ik alles goed uitgezocht, zit het wel goed in elkaar, is het product echt goed genoeg, etc”. Het is natuurlijk ook super spannend wanneer jouw ontwerp of product op de site komt. En wanneer hij daar komt, dan is het een goed product en staat de Fabryk er voor 100% achter. We hebben de weg samen met de student bewandeld. Van ontwerp tot op de site. Samen gekeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden en eventuele fouten samen getakeld. En ja er kan een foutje in geslopen zijn, maar dat hebben we dan samen gedaan. En dat gaan we dan ook weer samen oplossen.
Handvaten voor de toekomst
Vakinhoudelijk zijn de studenten vaak goed onderlegd. Ze weten hoe de programma’s werken, hoe ze machines aan de praat krijgen of hoe ze de trends van vandaag of morgen kunnen vinden. Creativiteit is vaak hun tweede natuur. Super goed in tekenen of de mooiste ideeën bedenken is vaak geen probleem. Niet opkomen voor jezelf, geen grenzen durven stellen, weinig zelfvertrouwen, perfectionistisch en niet goed om kunnen gaan met feedback zijn valkuilen die ik binnen het werk veel tegenkom. Valkuilen waar wij binnen de Fabryk juist de aandacht op leggen zodat deze studenten handvaten meekrijgen om in de toekomst een gezonde professional te worden.
Een veilig klimaat voor een gezonde professional.
Handvaten meegeven om een gezonde professional te worden vinden wij binnen de Fabryk belangrijk en hebben hier tijdens de stages extra aandacht voor. Wij vragen om persoonlijke leerdoelen en begeleiden de studenten hierop. Geregeld stagegesprekken met voornamelijk de persoonlijke leerdoelen als aandachtspunten. Daarbij een veilige klimaat creëren waarin de student zijn grenzen mag aangeven, “nee” mag zeggen en een steekje mag laten vallen, zorgt voor mooie oefenmomenten om na de stage een stapje dichter bij die gezonde professional te komen.
-X- Mhairu