fbpx

Weekend inluiden!

pffiew drukke week gehad… met een wijntje en wat lekkers op tafel kletsen we bij. Met wallen onder mijn ogen van vermoeidheid. Wel lekker zo,  een “vrijmibo” met een vriendin. In mijn favoriete outfit, joggingbroek en trui, lekker relaxed en 100% jezelf zonder opsmuk.

Heb je veel bestellingen gehad vraagt ze? Uh, ja in grote lijnen weet ik wat er uit is gegaan deze week. Ik zie de cijfers, en de bestellingen binnen komen. Maar ik weet niet tot op productniveau wat er uit gaat. Ik richt me steeds meer op andere zaken binnen het bedrijf. Echt waar? Wat doe je dan eigenlijk? Ik zie altijd dat je druk bent, maar geen idee wat je dan eigenlijk doet!

Best leuk, deze vraag krijg ik steeds vaker. Gemerkt en ongemerkt veranderen de rollen binnen Fabryk. Enthousiast leg ik uit waar ik mee bezig ben. Waar ik vorig jaar ook nog zelf in de schuur aan het waxen en inpakken was, speelt mijn werkweek zich voornamelijk af op kantoor en onderweg. Ik ben eigenlijk met niets anders bezig dan met de groei van Fabryk en hoe we die kunnen realiseren. Maar ook hoe we de processen zo efficiënt kunnen inzetten en onze klanttevredenheid hoog houden. Al eerder sprak ik over de ambities die ik met Fabryk heb . En om deze te laten slagen heb ik mezelf een aantal doelen gesteld.

mijn kantoor met allerliefste Pip, die niet bij me weg te slaan is 😉

Hoe ziet mijn week eruit?

Ik doe mijn best om mijn week zo praktisch mogelijk in te richten, Iedere ochtend wordt de mail gecheckt. Waar het kan, reageren we direct, anderen komen in mapjes omdat er iets uitgezocht moet worden.  Facturen, administratie etc. Inmiddels een tijdrovende klus. Gelukkig hoef ik dit niet allemaal alleen te doen.  Deze bewaar ik allemaal voor 1 moment in de week. Want in de ochtenden is mijn geest het scherpst ( wel na 3 koffie) Dus pak ik dan lievere andere dingen aan. Dat begint op maandagochtend, ik check de cijfers van afgelopen week. Werk de omzetlijsten bij zodat ook onze medewerkers weten hoeveel bestellingen we gehad hebben, en wat de bestsellers van de week waren. Daarna heb ik meestal een kort overleg met Niels,( SEO specialist) welke producten willen we extra uitlichten of verdienen meer aandacht. Dit zelfde doe ik ook met Marijke. ( mijn VA, virtual assistant)  We werken met een lange termijn planning voor onze socials maar posten iedere dag verschillende content. Met onze ontwerpers hebben we iedere week contact en spreken we meestal 1 keer per maand face tot face.

Ik heb een “Long list 2do” list op mijn kantoor. Alles wat niet meteen opgepakt hoeft te worden schrijf ik hierop. Dit kan van alles zijn. Meestal onderwerpen waar ik me verder wil verdiepen maar nu nog geen prio hebben. Deze probeer ik dan binnen 4 weken uitgezet te hebben. Dit kan van alles zijn, een artikel of docu die ik nu eindelijk eens wil lezen of kijken, maar ook actief met LinkedInn gaan werken.

Efficiëntie en uitdagingen

Een andere taak van mij is dat iedereen zo efficiënt mogelijk kan werken, ik spring in op behoeftes van onze klanten en werknemers. Omdat we nog niet zo lang werkzaam zijn in de fabriek lopen we regelmatig tegen verbeterpunten aan. Wat binnen mijn mogelijkheden ligt pak ik op! Daarnaast probeer ik de meeste afspraken in de middag te plannen zodat ik de ochtend kan gebruiken om mijn creativiteit in te zetten.

De grootste uitdagingen de afgelopen weken waren toch wel het uiteenzetten van de dagbesteding, generen van bredere verkoopkanalen en het vinden van nieuwe stagiaires. Dit gaat niet zonder slag of stoot.  Een van mijn credo’s de laatste tijd was toch wel : Zonder wrijving geen glans.  Plannen uit schrijven, marges berekenen en prognoses. Input leveren voor een nieuwe website voor FBRK-Werkt!,  afspraken met adviseurs en accountants. En nee, dat gaat niet allemaal van een leiendakje. Zo nu en dan krijg ik de deksel keihard terug op neus. Dan is het een kwestie van incasseren, en nog een betere, slimmere, inventieve manier vinden!

Want dat is wel wat ik heel gaaf vind aan ondernemen, je creativiteit inzetten waar het kan!  zodra iets ongemakkelijk voelt betekend het eigenlijk dat je iets aan het leren bent. Het moet alleen nog even doordringen in je systeem. Nu herken ik dat, eerder nog niet. Ik leer zo ongelofelijk veel, iedere dag! Van onze klanten, van de branche waar we in zitten, van ons team maar ook van gesprekken met andere ondernemers.

101 boekjes voor ideeen!

Als ik terug kijk in mijn “wilde ideeën” boekjes zie ik dat best een aantal de eindstreep hebben gehaald. Maar een heleboel ook niet! Dat is iets wat ik weet, maar de buitenwereld niet. Het is dus echt niet zo dat ieder idee een gouden greep blijkt te zijn. Over wilde ideeën boekjes gesproken, Ik heb er een hele verzameling. Ik begin altijd heel gestructureerd, ieder boekje een eigen thema. Maar het duurt meestal niet lang voordat alles weer door elkaar loopt. Ach, ik hou wel van een beetje chaos om mee heen. Als ik mijn eigen systeem maar snap. Want daar gaat het uiteindelijk om.  Je zult me dus vaak zien met een notitieboekje in mijn hand.

Ik ben een schrijver, variërend van losse notities tot uitgebreide verslagen. Zodra ik iets heb opgeschreven dan vergeet ik het niet meer. En ik vind het fijn om zo nu en dan eens terug te lezen, ( als ik het nog kan ontcijferen) tijdens gesprekken maak ik graag notities, en tijdens telefoongesprekken zie je me vaak een tekeningetjes maken. Iets wat ik vanaf kinds af aan al doe. Eigenlijk zijn het altijd bloemetjes en zwierige krabbels. Ik zal nog eens moeten opzoeken of dat ook een betekenis heeft!

Doodles tijdens telefoongesprekken

In mijn communicatie ben ik open en eerlijk,  zo ook op mijn blogs. Ik hou er niet van om de schijn op te houden. Fabryk is mijn kindje, mijn product en mijn bedrijf. En het is  niet altijd alleen maar halleluja en zie mij eens geweldig zijn. Zonder ons team ben ik nergens, en zonder onze klanten al helemaal niet. Mijn hele ziel en zaligheid ligt in Fabryk. En die energie wil ik delen! De blogs die ik schrijf zijn deels om te inspireren, maar ook voor mijn eigen naslagwerk. De groei van 1 naar 2 bedrijven, de uitbreidingen naar de zakelijke markt,… Ik neem je graag mee in ons ondernemingsavontuur!